Základní strukturu služeb a další podporu naleznete zde.
Portfolio služeb, které je Centrum APA schopno v současné době poskytnout je závislé zejména na počtu pracovníku v poradenství, tzv. konzultantů APA. Mezi lety 2017 - 2020 byla (je) ČR jedinou zemí v EU, která díky spolupráci několika projektů byla (je) schopna pokrýt svými službami všechni regiony v zemi. Od roku 2017 až do roku 2028 jsou dominantně aktivity Centra APA financované Olomouckým krajem v rámci implementace krajských akčních plánů a dlouhodobých záměrů ve vzdělávání. Na financování podpory zejména žáků se zrakovým postižením se pak výraznou měrou podílí Nadační fond Českého rozhlasu Světluška.
Níze uvádíme základní rámec, který můžete od konzultantů APA, kteří jsou v praxi prodlouženou rukou Centra APA očekávat.
Konzultant APA
- A) Plánovat společné vzdělávání v tělesné výchově. Konzultant ATV musí být schopen: 1) diagnostikovat potřeby žáků se SVP; 2) diagnostikovat osoby účastnící se společného vzdělávání v TV; 3) přizpůsobit obsah TV tak, aby naplňovala individuální potřeby všech žáků; 4) vytvořit výukové plány pro společné vzdělávání v TV; 5) připravit prostředí pro společné vzdělávání v TV.
- B) Realizace společného vzdělávání. Konzultant v oblasti ATV musí být schopen: 1) přizpůsobit výuku tak, aby naplňovala potřeby žáků v ATV; 2) formovat chování žáků tak, aby byly zajištěny optimální podmínky pro výuku TV; 3) přizpůsobit komunikaci schopnostem žáků se SVP; 4) vést záznamy týkající se IVP.
- C) Hodnotit studijní pokrok žáků a efektivitu používaných výukových a podpůrných strategií. Klíčové role v této oblasti jsou: 1) Hodnotit studijní pokrok žáka se SVP ve vztahu k cílům IVP; 2) hodnotit úpravy obsahu vzdělávání v TV pro žáky se SVP; 3) hodnotit efektivnost používaných vzdělávacích, výchovných a podpůrných opatření; 4) hodnotit snahu učitele TV zapojit žáky se SVP.
- D) Odborná spolupráce s cílem zlepšit kvalitu společného vzdělávání. Aplikovaná tělesná výchova má mezioborový charakter a od odborníků v oblasti ATV lze proto očekávat pravidelnou spolupráci s jinými odborníky nebo rodiči žáků se SVP. Klíčové role v této oblasti jsou: 1) spolupracovat s odborníky v oblasti TV, sportu a volnočasových aktivit; 2) spolupracovat s dalšími osobami podporujícími studenty se SVP; 3) rozvíjet odborné dovednosti a znalosti v rámci celoživotního vzdělávání; 4) podporovat práva žáků se SVP na rovný přístup ke vzdělání.
Služby Centra APA také odráží deset postupných kroků, které při realizaci podpory škol při TV a dalších pohybových programech realizuje (Ondřej Ješina, 2020).
1. krok Kontaktování PPP, SPC či relevantního spolupracujícího subjektu Cíl: zahájit celý proces. |
Některá poradenská zařízení předloží konkrétní návrhy či kontakty. Některé kraje prioritně řeší rozvoj poradenství pro inkluzivní TV – např. Olomoucký kraj, nově také Ústecký kraj. Spolupracujícími subjekty mohou být také vysokoškolská pracoviště typu FTK UP v Olomouci, FTVS UK v Praze, FSpS MU v Brně, VŠ Palestra v Praze nebo pedagogické fakulty nejvhodněji se sdruženými programy TV a speciální pedagogika nebo se zkušenostmi v oblasti ATV (např. UJEP v Ústí nad Labem, PdF v Plzni nebo PdF v Českých Budějovicích). |
2. Krok Prvotní schůzka – s rodičem nebo poradenským pedagogem Cíl: zjistit relevantní informace a představy zainteresovaných stran, zjistit možnosti a podmínky školy. |
Nejprve mezi třídním učitelem nebo učitelem TV, případně jiným pověřeným pedagogickým pracovníkem, a kompetentním externím pracovníkem (nejlépe konzultantem APA). Pokud bude konzultant kontaktován rodičem, pak nejdříve schůzka konzultant – rodič. |
3. Krok Koordinační schůzka na půdě školy Cíl: konfrontovat představy všech zainteresovaných a kompetentních osob o vzdělávání v TV a dalších pohybových programech. |
Schůzka nejlépe za přítomnosti třídního učitele, učitele TV, pověřeného pedagogického pracovníka, řídícího pracovníka, rodiče (zákonného zástupce) a konzultanta APA. Před a po schůzce kontaktování pracovníka poradenského zařízení. |
4. Krok Vyžádání posudku lékaře Cíl: získat relevantní informace o zdravotním stavu žáka se SVP od registrujícího lékaře pro účely tvorby podkladů pro IVP nebo PlPP. |
Rodič obdrží od školy, poradenského zařízení nebo dalšího spolupracujícího subjektu formulář, který předloží registrujícímu lékaři svého dítěte (žáka). Rodič vysvětlí lékaři důvody, proč tým podílející se na vzdělávání potřebuje informace uvedené ve formuláři a vyzve ho k zodpovědnému vypsání doporučení. |
5. Krok Diagnostika motoriky, emocí, preferencí a sociálního začlenění Cíl: získat vstupní data o žáku se SVP pro vytyčení a ověření dílčích cílů. |
Konzultant APA ve spolupráci se zákonnými zástupci, žákem, školou a poradenským zařízením zrealizuje vstupní diagnostiku před tvorbou IVP nebo v počátku realizace PlPP nebo IVP. |
6. Krok Tvorba podkladů pro PlPP či IVP Cíl: nastavit plán vzdělávání dle aktuálních norem a standardů. |
Na základě školního vzdělávacího plánu, tematického plánu učitele, vyjádření a přání rodičů (zákonných zástupců), lékařského doporučení, případně doporučení dalších odborných pracovníků vypracuje konzultant APA podklady pro podpůrná opatření. Navrhne pro SPC normovaná a nárokových podpůrná opatření a naplánuje získání (pronájem) nenárokových opatření (metodické materiály, kompenzační pomůcky apod.). |
7. Krok Realizace osvětového programu nebo peer tutoring programu Cíl: pozitivní ovlivnění sociálního klimatu ve třídě a škole, vytvoření předpokladů pro pochopení speciálních potřeb spolužáka a vytvoření povědomí vrstevníků o možnostech pohybových aktivit konkrétního žáka se SVP. |
Program typu Paralympijský školní den (pro mladší žáky či děti v MŠ upraven pod názvem pÁPÁ hrátky) nebo peer tutoring program zaměřený cíleně pouze na třídu s integrovaným žákem má za cíl pozitivní formování postojů spolužáků k účasti žáka se SVP v TV a dalších pohybových programech. |
8. Krok Průběžné intervence Cíl: poradensky podpořit pedagogy, společně hodnotit plnění úkolů a cílů, flexibilně reagovat na aktuální dynamiku třídního kolektivu při realizaci TV a dalších pohybových programů. |
Intervencí se myslí celoroční setkávání konzultanta APA s pedagogy a spolupůsobení v reálných podmínkách školní TV, včetně společných rozborů hodin a plánování, poradenství, zaškolování v některých specifických aktivitách, případně se spolupodílí na celoživotním vzdělávání. |
9. Krok Zapůjčování didaktických a sportovně-kompenzačních pomůcek Cíl: zvýšit kvalitu vzdělávacího procesu v TV a dalších pohybových programech. |
Konzultant APA společně s pedagogy vydefinuje a zajistí baterii pomůcek a metodických materiálů, které by škola mohla získat mimo systém podpůrných opatření. Současně s tím zajistí společně nákup pomůcek ze systému podpůrných opatření tak, aby byl vhodně aplikovatelný v TV. |
10. Krok Evaluace intervence a následné vytvoření plánu Cíl: zhodnotit efekt celého procesu vzdělávání v TV a dalších pohybových programech, nastavit následující intervenční a podpůrná opatření. |
Pedagogové v TV společně s konzultantem APA provedou na závěr intervenčního období evaluaci v oblasti motoriky, emocí, preferencí a sociálního začlenění při TV. Na základě výsledků pak připraví společně plán pro následující období. |