Dovolujeme si Vám nabídnout příklady zpracovnání přílohy k individuálními vzdělávacímu plánu (IVP) či plánu pedagogické podpory (PlPP) zaměřené na žáky i žákyně s různým charakter postižení či speciálních vzdělávacích potřeb. Výčet v žádném případě není kompletní, i když se jej budeme snažit doplňovat.
Nejdná se o plány vymyšlené, ale naopak reálně využívané. Jména žáků samozřejmě uvádíme fiktivní. V současné době jsme zpracovali již více než 250 takových plánů, ať v podobě IVP či PlPP, z pochopitelných důvodů (anonymita; hrozba zdroje pro formalizované plány s ohledem na relevantní diagnózu apod.) není naší snahou zavěšovat sem všechny. Jako jednou ze dvou pracovišť (kromě Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci je to ještě Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy), které se na tyto typy plánů specializuje tak doplňujeme současného portfolio služeb školských poradenských zařízení typu speciálně pedagogické centrum nebo částečně i pedogicko-psychologická poradna. V budoucnu bychom rádi byli spíše jejich součástí, tak jak se to daří např. v Olomouckém kraji.
Zdůrazňuji jen, že zavěšené plány nejsou vzorové a fiktivní, ale reálné, tak je je přináší pedagogický život, i s případnými nedokonalosti (co je vlastně v současném pedagogickém světě dokonalé). Ačkoliv realizujeme podporu u žáků s nejrůznějšími diagnózami, u některých (zejména tělesné či zrakové postižení v kombinacích) jsou úpravy nejzřetelnější a nejznázeji pochopitelné. Z toho důvodu převládají zejména výše uvedené diagnózy. Nechť jsou Vám prezentované plány inspirací!
Ondřej Ješina (2020)
Podpůrná opatření pro žáka/žákyni s ...:
1) IVP - mukopolysacharidóza (I. stupeň)
2) PlPP - zrakové postižení (součást lyžařský kurz)
3) IVP - zrakové postižení (+ dlouhodobá onemocnění)
4) IVP - souběžné postižení více vadami (TP, MP, ZP)
5) IVP - tělesné postižení (+ PAS)
6) IVP - zrakové postižení (I. stupeň)
7) IVP - zrakové postižení (II. stupeň)
8) IVP - tělesné postižení (spastická forma)
9) IVP - tělesné postižení (hypotonická forma)
10) IVP - onkologické onemocnění (+ TP)
11) IVP - souběžné postižení více vadami (I. stupeň)
Příklady dobré praxe - výběr konkrétních typů pohybových aktivit pro inkluzivní TV v praxi
Plavání - doporučení pro I. stupeň
Všestranná pohybová příprava - MŠ
Tabulka pro zpracování IVP:
PŘÍLOHA
K INDIVIDUÁLNÍMU VZDĚLÁVACÍMU PLÁNU - TĚLESNÁ VÝCHOVA
OBECNÉ INFORMACE |
|||
Jméno a příjmení žáka |
Datum narození |
||
Škola |
|||
Třída / ročník |
Školní rok |
PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ |
|
ŠPZ, které vydalo doporučení pro IVP |
|
Školská poradenská zařízení, poskytovatelé zdravotních služeb a jiné subjekty, které se podílejí na péči o žáka |
DIAGNOSTIKA |
|
Diagnóza zdravotního postižení: |
|
Vnější podmínky: |
|
Diagnostika pohybových dovedností: |
|
Diagnostika vědomostí a poznatků ohledně pohybového učení a zdraví: |
|
Priority vzdělávání a dalšího rozvoje žáka (cíle IVP) / Cíle v TV dle tematického plánu pro TV: |
Předměty, jejichž výuka je realizována podle IVP: |
|
Kontraindikace: |
|
Učební osnovy: |
|
Učivo dle RVP ZV: |
|
Výstupy dle RVP ZV: |
PODPŮRNÁ OPATŘENÍ (specifikace stupňů podpůrných opatření)
|
|
Úprava očekávaných výstupů vzdělávání
|
|
Organizace výuky
|
|
Způsob zadávání a plnění úkolů
|
|
Hodnocení žáka
|
|
Pomůcky a učební materiály
|
|
Podpůrná opatření jiného druhu
|
|
Personální zajištění úprav průběhu vzdělávání (asistent pedagoga, další pedagogický pracovník)
|
|
Další subjekty, které se podílejí na vzdělávání žáka
|
|
Další ujednání mezi vyučujícím, žákem a zákonným zástupcem
|
VÝUKA TĚLESNÉ VÝCHOVY |
||
Časový plán: |
Modifikace činností: |
|
Září
|
||
Říjen
|
||
Listopad
|
||
Prosinec
|
||
Leden
|
||
Únor
|
||
Březen |
||
Duben |
||
Květen
|
||
Červen
|
||
Kontrola plnění IVP v rámci TV: |
Vstupní diagnostika, průběžné hodnocení, pozorování a výstupní diagnostika. |
|
Časové období plnění IVP: |
Září 2021 – červen 20222 |
|
Osoby zodpovědné za vzdělávání a odbornou péči o žáka |
Jméno a příjmení |
Podpis |
Třídní učitel/ka |
||
Učitel/ka TV |
||
Ředitel/ka |
|
Osoby podílející se na vzdělávání žáka |
Jméno a příjmení |
Podpis |
Zákonný zástupce žáka |
||
Pracovník SPC |
||
Konzultant APA |
Doporučená literatura:
Elektronicky zaslané metodické materiály:
V Olomouci dne