I v době distančního vzdělávání Regionální centrum aplikovaných pohybových aktivit v projektu Rovné příležitosti ve vzdělávání v Olomouckém kaji (RC APA RPVOK) realizuje své poslání, kterým je podpora pedagogických pracovníků v oblasti aktivního zapojení dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do pohybových aktivit a školní tělesné výchovy. Ladislav Baloun, jinak konzultant APA z FTK UP v Olomouci, se ujal lektorování webinářů s tematickým lehce kontroverzním názvem „Obezita a metabolický syndrom – proč nedokáže pedagog motivovat obézní žáky k pohybové aktivitě“. V první části webináře byla prezentována data o zvyšujícím se počtu osob, a především dětí a mladistvých, s nadváhou a obezitou ve světě i v České republice. Jako RC APA jsme zorganizovali celkem tři tyto webináře zaměřené na pedagogické pracovníky nejprve z mateřských škol, dále pak v rámci center pohybové gramotnosti v inkluzivním vzděláváním, tedy na SŠ polytechnické v Olomouci a Střední průmyslové škole EMKO v Jeseníku. Jeden z nich máte možnost zhlédnout zde.
Dále se lektor zmínil o výhodách a nevýhodách současné diagnostiky nadváhy a obezity v populaci (např. pomocí BMI, objemu pasu či modernějších metod, jako je InBody). Popsána byla také problematika metabolického syndromu a jeho vlivu na předčasná úmrtí na kardiovaskulární a nádorová onemocnění. Zdůrazněna byla především skutečnost, že i osoby, které nejsou diagnostikovány jako obézní či trpící nadváhou, mohou mít závažné zdravotní problémy vyplývající z metabolického syndromu. A právě pravidelná pohybová aktivita a s ní související dobrá tělesná zdatnost byly zmíněny jako jeden z hlavních faktorů pro podporu našeho zdraví. Druhá část online semináře byla zaměřena na problematiku biochemických reakcí, které vznikají v tělech obézních žáků. Zjednodušeně řečeno inzulinová a z ní vyplývající leptinová rezistence vytvářejí u obézních takzvaný mozkový hlad. Jde o stav, kdy i přesto že má člověk dostatečný přísun živin, jeho hypotalamus není schopen zachytit signál o sytosti. Následkem je pak zvýšený pocit hladu, podrážděnost, snížení úrovně bazálního metabolismu. Toto všechno se poté projeví jako téměř nulová potřeba pohybové aktivity a i tao je jeden z důvodů, proč může mít problém pedagog motivovat žáky k pohybové aktivitě.
Webinářů se zúčastnili pedagogičtí pracovníci z předškolního, základního a středního, odborného vzdělávání. O akci byl ze strany pedagogických pracovníků zájem (cca 80 účastníků), jsou si plně vědomi, že problematika „obezity“ je fenomén, který lidstvo provází po celou dobu jeho existence. V současné době v souladu s nařízeními vlády, omezení prezenční výuky na školách, omezení zájmových kroužků a pohybu ve skupinách atd. s sebou nesou spoustu negativ pro všechny, tedy i tzv. „obézní“, u nichž je pohyb nepostradatelný k udržení, zlepšení jejich životních standardů. Je velmi důležité nezapomínat na to, jak kladný vliv má pohyb na lidský organismus. Tomu všemu se věnovaly webináře lektora Ladislava Balouna.
Martin Lajza (2021)