UP logo FTK horizont bila cz

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

logo FTK UP

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

plyšáci.pápá hrátkyRCAPA v realizaci projektu Rovné příležitosti ve vzdělávání v Olomouckém kraji (RPVOK), připravilo pro Vás pedagogy a pedagogické pracovníky z oblasti „Pohybové aktivity v inkluzivním vzdělávání“: školních i mimoškolních pohybových aktivit, školní tělesné výchovy prezenční semináře, které budou zaměřeny na problematiku aktivního zapojení dětí, žáků a studentů do školní tělesné výchovy, pohybových aktivit v inkluzivním předškolním, základním, středním a odborném vzdělávání.

Již koncem Srpna byl realizován na SŠ polytechnické, Rooseveltova 79, Olomouc celodenní seminář pro pedagogy z předškolního a pedagogy 1. až 3. ročníku základního vzdělávání. Na tomto semináři se odborní lektoři věnovali oblastem:

„Psychomotorika“, zde došlo k představení konceptu psychomotoriky a ukázce psychomotorických aktivit a her zaměřených na sociomotoriku, senzomotootriku a neuromotoriku.
(Lektoři; Mgr. Tomáš Vyhlídal, Mgr. Veronika Chvojková, FTK UP v Olomouci)

„ Matematická pregramotnost v pohybových aktivitách v inkluzivním předškolním vzdělávání“ se odborná lektorka věnovala problematice postavení pohybových aktivit v RVP PV; předmatematické výchově v dnešní MŠ; připraveností dětí na vstup do základní školy z hlediska motoriky a matematické pregramotnosti; vlivu hry a pohybové hry v MŠ. Vše bylo vhodně doplňováno praktickými ukázkami.
(Lektorka. Mgr. Jitka Bařinová, ZŠ a MŠ generála Františka Fajtla DFC, Rychnovská 350, Praha- Letňany)

„Relaxační cvičení“ seminář se věnoval významu relaxačních cvičení, jejich uplatnitelnosti, aplikaci a modifikacím v inkluzivní školní tělesné výchově. Součástí semináře bylo seznámení se s jednotlivými druhy relaxačních technik (dechová cvičení, formy relaxace, autogenní trénink, představivost a vizualizace, jóga pro děti, relaxace při hudbě) a jejich zapojení do hodin TV. (Lektorka; Mgr. Markéta Hajduková, FTK UP v Olomouci)

Vzdělávací program „pÁPÁ hrátky“
„pÁPÁ hrátky“ jsou čtyři vzdělávací programy probíhající pod hlavičkou Centra APA Fakulty tělesné kultury UP v Olomouci. Jedná se o programy určené dětem v předškolním vzdělávání i žákům 1. - 3. ročníku ZŠ, které představující problematiku osob se zdravotním postižením. Programy pomáhají dětem přirozenou formou hry a příběhů seznámit se zdravotním postižením, pozitivně formovat jejich postoje a názory k osobám s jinakostí a snaží se o prevenci sociální izolace. V první části semináře odborná lektorka účastníky seznámila se čtyřmi interaktivními vzdělávacími programy, které jsou zaměřené na jednotlivé typy postižení. Jednotlivé programy vždy uvádí motivační pohádka a navazují na ní další aktivity. Druhé část semináře byla zaměřena na praktickou ukázku a vyzkoušení si daných aktivit, došlo zde rovněž k práci s kompenzačními pomůckami pro daná postižení. (Lektorka; Mgr. Veronika Chvojková, MŠ Rooseveltova, Olomouc)

V Září již RCAPA realizovalo vzdělávací semináře naplno: 06. 09. 2021 na ZŠ a MŠ, Fučíkova 312, Jeseník a 16. 09. 2021 na pracovišti Pedagogické fakulty UP, Ústavu speciálně pedagogických studií v Olomouci, Purkrabská 153/2, Olomouc proběhly semináře zaměřené na problematiku Komunikační dovednosti pedagoga v inkluzivním vzdělávání - alternativní a augmentativní způsoby komunikace pod vedením Odborného lektora Mgr. Jaromíra Maštalíře, Ph.D. Lektor se věnoval aktuálnímu tématu orientovanému na vhled do oblasti alternativní a augmentativní komunikace (AAK) u dětí/žáků s výrazně narušenou komunikační schopností. Potřeba využívat AAK v životě jedince, může být zapříčiněna z důvodu závažného zdravotního postižení či onemocnění – tělesné, senzorické, kognitivní, kombinované. Cílem AAK je zprostředkovat lidem, kteří nemohou využívat běžnou komunikaci (mluvenou řeč, psaný projev), nebo pro ně není výhodná, možnost aktivní komunikace se svým okolím. Tak aby mohli vyjádřit a sdílet své potřeby, pocity i přání. Vhodně nastavené a využívané AAK významně napomáhá k oboustrannému aktivnímu zapojení a interakci daného dítěte/žáka se svým okolím – ve škole, v přirozeném prostředí apod. Na semináři byla nejprve představena základní východiska problematiky – význam a funkce komunikace; komunikační zákonitosti; mýty a fakta o AAK; potencionální uživatelé AAK včetně posouzení jejich specifik směrem k (ne)využitelnosti konkrétních systémů AAK. Druhá část semináře cílila na představení vybraných a v praxivyužívaných prostředků AAK. Součástí programu bude také možnost si vybrané prostředky AAK prakticky vyzkoušet.
15. 09. 2021 na Bazénu v České Vsi, Jeseník, pod odborným vedením Lektorek z Katedry APA FTK UP v Olomouci a odborných konzultantek APA v projektu RPVOK, Mgr. Kláry Botkové a Mgr. Elišky Vodákové proběhl prezenční seminář na problematiku „Plavání aplikované v inkluzivním vzdělávání“. Odborné lektorky se věnovaly problematice aplikace plavání v inkluzivním vzdělávání, jak zapojit dětí a žáky se SVP do plaveckých aktivit v rámci inkluzivního vzdělávání, cílem bylo podpořit pedagogické pracovníky pracující v dané oblasti. Akce byla realizována ve dvou výukových blocích: 1) Teoretická část: Plavání pro žáky se SVP a legislativa.. ; 2) Praktická část: se věnovala: Základní plavecké dovednosti (adaptace na vodní prostředí, orientace ve vodním prostředí, splývání, dýchání, skoky a pády), základům plaveckého způsobu prsa a znak, prvkům sebezáchrany a bezpečnosti, problematice plavecká výuky a účasti žáků se SVP v ní.

CO PŘIPRAVUJE REGIONÁLNÍ CENTRUM APA NA ŘÍJEN?

Na Říjen pro Vás připravujeme semináře 05. 10. 2021 na SPŠ „emko“, Dukelská, Jeseník a 07.10.2021na SŠ polytechnické, Rooseveltova 79, Olomouc semináře: na téma „Woudink, cvičení na balančních plochách“.

Woudie České republice ručně vyrobené a ohýbané prkno Woudie můžeme říci, že je to balanční fitness pomůcka, hračka pro děti i dospělé, lavička či steppe Woudink je kombinací přirozeného, intuitivního a zábavného pohybu a zároveň se jedná o plnohodnotné posilování svalů středu těla, které jsou rozhodujícím faktorem pro správný pohyb těla jako celku. Díky správné funkci hlubokého stabilizačního systému pak můžeme dále zapojovat mnohem více svalových skupin a posílit tak komplexně celé tělo během jedné tréninkové jednotky. Inzenzitu zatížení si pak určuje každý cvičící sám. Díky funkčnosti a komplexnosti Woudie, můžeme na něm využít cvičební prvky od pilates, přes yogu až po silový trénink. Je jen na vás, kterou cestou se s námi vydáte a jaké cíle a výzvy před sebe postavíte. Téma bude prezentováno Odbornou lektorkou Mgr. Lenkou Fasnerovou z Centra pohybu Olomouc.

Rovněž DDM Kojetín, DDM Olomouc a SVČ „DUHA“ Jeseník připravují akce v oblasti pohybových aktivit v zájmovém inkluzivním vzdělávání. Na všechny akce jste námi srdečně zváni a informace naleznete na ikap2.ikap.cz/RPVOK a na apa.upol.cz.

Vážení vedoucí pracovníci, koordinátoři aktivit, kterým jsou informace o našich aktivitách doručovány, prosím, předejte tyto informace pracovníkům z oblasti školní tělesné výchovy, pohybových aktivit a umožněte jim účast na těchto akcích, které jsou jim nabízeny projektem RPVOK.

Lajza Martin (září 2021), Odborný metodik APA RPVOK

 

Regionální CAPA Ol. kraje

Konzultanti APA pro žáky se zrakovým postižením

Metodické centrum APA

Slide background

#StudujAPAvOlomouci

Buď součástí týmu

Adresa

Ulice: Třída Míru 115
Město: Olomouc
PSČ: 779 00

 

Toto dílo je licencováno pod CC BY 4.0

Kontaktujte nás

Zadejte jméno

Zadejte email

Neplatný vstup

Design, code, editace

Mgr. Jiří Veverka